No 2016. gada 18.septembra līdz 22.septembrim, projekta “Latvian-Israeli joint effort in building social inclusion through education” (Nr.ALF/CFP/2015/EDU/96) ietvaros, darba vizītē Latvijā viesojās Izraēlas pilsoniskās izglītības politikas veidotāji un eksperti.
Delegācijas sastāvā bija divu vadošo Izraēlas nevalstisko organizāciju Merchavim institūts un Yesodot valdes locekļi un direktori, kā arī izglītības politikas veidotāji, eksperti:
Adar Cohen, Merchavim institūta valdes loceklis, Izraēlas Izglītības ministrijas pilsoniskās izglītības nacionālais inspektors, pilsoniskās izglītības nodaļas vadītājs (līdz 2014);
Ruchama Gebel Redman, Yesodot direktore;
Roi Maor, Merchavim institūta izpilddirektora vietnieks;
Malaky Hakim Khouria, arābu izglītības koordinatore Merchavim institūtā;
Nir Michaeli, Oranim akadēmiskās izglītības koledžas rektors.
Delegācijas vizītes plāns tika veidots tā, lai vispusīgi atspoguļotu Latvijas sabiedrību un Latvijas izglītības telpu transformāciju procesā uz kompetencēs balstītu izglītību, kurā pilsoniskā izglītība ir definēta kā viena no pamatkompetencēm.
Delegācijas darba plāns:
19.09.
VISC | VISC vadītājs Guntars Catlaks, nodaļas vadītāja Ineta Upeniece, vecākā referente Sandra Falka | Pilsoniskās izglītības vieta kompetencēs balstītā izglītībā Latvijā
|
IZM | IZM izglītības departamenta direktora vietniece vispārējās izglītības jomā Ineta Īvāne, eksperte Olita Arkle | Latvijas izglītības sistēma, mazākumtautību skolu darbība Latvijā |
KM | KM Sabiedrības integrācijas departamenta direktore Solvita Vēvere | Sabiedrības integrācija Latvijā |
Baltijas Sociālo zinātņu institūts | BISS valdes locekle Inese Šūpule | Pētījums par mazākumtautību līdzdalību demokrātiskajos procesos Latvijā
|
Izglītības attīstības centrs | IAC vadītāja Iveta Vērse, eksperte Sandra Kalniņa | Formālā un neformālā izglītība Latvijā, pedagogu tālākizglītība, aktualitātes |
20.09.
Rīgas 15.vidusskola | Direktore Nataļja Kubasova, skolotāja Dace Konopecka | Sociālo zinību stunda 5.klasē “Latvijas simboli” |
LVA | LVA Izglītības daļas vadītāja Dace Dalbiņa, metodiķe Indra Lapinska, Ērika Pičukāne, skolotāja Raisa Stunžāne | Bilingvālā izglītība Latvijā |
KM | KM, Latvijas valsts simtgades biroja Izglītības un jauniešu projektu vadītāja Aija Tūna | Latvijas simtgade, sabiedrības iesaiste svinību norisē |
21.09.
Garkalnes Mākslu un vispārizglītojošā vidusskola | Direktors Laimnesis Bruģis, direktora vietniece Inga Pelcmane | Sociālo zinību stunda 9.klasē, “Latvijas brīvības simboli” |
Lielvārds kompetences centrs | Vadītājs Andris Gribusts | Pedagogu tālākizglītības nodrošināšana Latvijā |
Jaunatnes Starptautisko programmu aģentūra | Vladislava Šķēle, Rasa Lazdiņa, Baiba Suseja | Jaunatnes projekti, pedagogu projekti |
NVO apaļā galda diskusija | Marija Golubeva (RHC Consulting, Access Lab), Rostislavs Repins (EKL), Agnese Lāce (Providus), Alberts Prikulis (EKL), Aivars Lasmanis (Health institute), Emīls Anškens (Latvijas Jaunatnes Padome) | Sabiedrības loma pilsoniskajā izglītībā, dialoga veidošana ar izglītības politikas veidotājiem, īstenotājiem |
22.09.
Okupācijas muzejs | Izglītības nodaļas vadītāja Ingūna Role, Latvijas ceļojošās izstādes kurators Kārlis Krēķis, Publiskās vēstures nodaļas vadošais pētnieks Dāvis Pumpuriņš | Sociālo zinību, vēstures pedagogu tālākizglītība, izglītojošas programmas skolēniem |
Jelgavas Izglītības pārvalde | Pilsētas atbalsts sabiedrības integrācijā, formālā, neformālā izglītība | |
Strukturālā dialoga pasākums | Jaunatnes padome | Jaunatnes līdzdalība |
Būtiskas darba grupas atziņas:
- Pilsoniskā izglītība ietver sarežģītus, arī neērtus tematus, kas Izraēlas izglītības telpā bieži tiek skatīta konfrontējot dažādus viedokļus un diskusijās ne vienmēr meklējot vienu pareizu vai nepareizu atbildi;
- Pilsoniskai izglītībai ir spēcīga valsts identitāti veidojoša un demokrātiju stiprinoša funkcija. Tās efektīvai realizācijai ir nozīmīga īpaša, pilsoniskā valoda, terminoloģija, kurā sevi atrod dažādas sabiedrības grupas. Tas ir būtisks priekšnosacījums dialogam par saturu;
- Viena no vērtībām, kas ietver lielu potenciālu veiksmīgai sabiedrības integrācijai un savas pilsoniskās lomas apzināšanai ir diskusija par taisnīgumu un tā izpratni.
Papildus informācija par projektu:
Projektu realizē 3 partnerorganizācijas: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, biedrība Eiropas Kustība Latvijā un viens no vadošajiem pilsoniskās izglītības institūtiem Izraēlā – Merchavim institūts, ar Annas Lindes fonda finansiālu atbalstu.
Projekta uzdevumi ir Latvijas un Izraēlas izglītības sistēmas izpēte, fokusējoties uz sociālās un pilsoniskās kompetences pilnveidi formālajā un neformālajā izglītībā; partnervalstu labās prakses piemēru iepazīšana un aprobēšana; metodiska materiāla izstrāde, pedagogu un tālākizglītotāju apmācība Latvijā un Izraēlā.
Projekta īstenošanas laikā notiks divas delegāciju vizītes: Izraēlas delegācijas vizīte notiks no 18. līdz 22.septembrim Rīgā, Latvijas delegācija Izraēlas izglītības sistēmu pilsoniskās izglītības fokusā iepazīs no 28.novembra līdz 2.decembrim. Balstoties uz vizīšu laikā iegūto informāciju, iepazītajiem labās prakses piemēriem, tiks izstrādāts metodisks līdzeklis pedagogiem par sociālās un pilsoniskās kompetences stiprināšanu mācību procesā, kas īpaši nozīmīgi ir Latvijai, uzsākot kompetencēs balstīta izglītības satura īstenošanu. Pēc metodiskā materiāla izstrādes, 2017. gada pavasarī notiks pedagogu semināri, lai dalītos labās prakses piemēros un sniegtu praktisku atbalstu pedagogiem sociālās un pilsoniskās kompetences integrēšanai mācību saturā.
Projekta norises laiks: 2016. gada 9.septembris līdz 2017. gada 9.jūnijs.